Is nieuw elan Bauke Mollema structureel van aard?

Door: Theo Sikkema

Het professionele wielerseizoen van 2015 is een maand geleden met de Tour Down Under in gang geschoten. Een jaar om voor wielerliefhebbers weer met veel belangstelling naar uit te kijken. Vanuit Gronings perspectief zullen de ogen vooral gericht zijn op Bauke Mollema. Acht jaar profwielrenner, 1.81 meter lang en 64 kilo schoon aan de haak. Wat gaat de overstap uit het vertrouwde nest van Belkin en daarvoor Rabobank naar Trek Factory Racing hem brengen? Kan de Groninger, die in 2007 de Tour de l’Avenir op zijn naam schreef en qua leeftijd in de bloei van zijn wielerleven gekomen is een doorstart maken. Als er geoogst gaat worden dan moet dat de komende jaren gebeuren!

De eerste geluiden en ervaringen zijn positief. In een smeltkroes van nationaliteiten heeft Mollema zijn draai aardig gevonden en wat opvalt, is dat hij het oude vertrouwde nest indirect redelijk “kalt gestellt” heeft. Zo gaf de gewezen Zuidhorner met terugwerkende kracht aan het gedeelde kopmanschap nooit ideaal te hebben gevonden en ook het materiaal kreeg ervan langs. Vooral door zijn nieuwe fietsen van Trek behoorlijk op te hemelen. Op zich opvallende uitspraken van een jongen die meestal “middle of the road” antwoorden geeft en “we gaan het zien” standaard in zijn repertoire heeft. Op zich niet raar, want het journaille vraagt ook vaak naar de bekende weg, maar dit geheel terzijde.

In die Tour de l’Avenir van 2007 was Mollema renners als Tony Martin uit Duitsland, Simon Spilak uit Slovenië en de Noord Edvald Boasson-Hagen royaal de baas. Martin kwam op 44 seconden als nummer twee van het klassement nog het dichtste bij. Al deze jongens zijn Mollema qua palmares al ruimschoots gepasseerd. Martin boekte bij de profs al bijna vijftig overwinningen en Hagen gaat richting de dertig zeges. De teller van Mollema staat, criteriums niet meegerekend, feitelijk op vier. Een etappe in de Ronde van Polen in 2010, een rit in de Ronde van Zwitserland in 2013 evenals een etappezege in de Ronde van Spanje in dat jaar en in 2014 ritwinst in de Ronde van Noorwegen. Daarnaast karrevrachten aan ereplaatsen, maar meedoen om de winst is te weinig aan de orde geweest.

Het was weliswaar een “blote konten” wedstrijd, maar Mollema toonde zich eind januari op Mallorca bij de eerste de beste gelegenheid daar waar het bergop ging direct. In de Trofeo Andratx ging het onder andere over de Puig Major, een pittige klim op het grootste eiland van de Balearen. Wat in de finale opviel was dat Mollema zich direct met de debatten bemoeide en er vol in kletste. “Gewoon goede basis en goed getraind deze winter” was de reactie via sms uit Spanje. Uit alles blijkt tot nu toe dat de klimmer super gemotiveerd is en met veel allure aan het nieuwe seizoen begonnen is. Begin februari even 125 kilometer op de tijdritfiets trainen is geen enkel probleem en dat is iets heel anders dan in de belangrijkste wedstrijd van het jaar even tien minuten proefrijden op een nieuwe fiets welke net uit de fabriek is komen rollen. Dat gebeurde namelijk vorig jaar juli in Frankrijk, waardoor Mollema op de voorlaatste dag van de Tour de France nog drie plekken verloor in het klassement. Met de nodige frictie wat toen publiekelijk naar buiten kwam.

De sfeer is goed getuige bijvoorbeeld het Bauke, Boeke of Bouke filmpje. Prima dat Der Platwalser Fabian Cancellara en manager Luca Guercilena het in hem zien zitten. Logisch en dat is goed, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de prestaties die het “jongensboek talent” gaat leveren. De gevoelsmatig beschermde omgeving van de Nederlandse ploeg is verlaten en heeft plaats gemaakt voor een totaal andere dynamiek. Mollema heeft zelf ook aangegeven vorig jaar geen progressie te hebben gemaakt en dat was ook zo. Mede daarom wordt het komende seizoen super belangrijk. Het zal uitwijzen of een andere aanpak en een andere trainer de Groninger structureel op een ander platform kan brengen. Het niveau waar gestreden wordt om de winst en het niveau dat wanneer de koers erom vraagt de turbo acuut aangezet kan worden.

De momenten om echt met de top mee te doen zijn er nog weinig geweest. De Ronde van Spanje in 2011, waar Mollema de puntentrui veroverde en vierde werd in het eindklassement, is een voorbeeld van een dergelijk platform geweest. Toen hield hij het ook drie weken vol en was fysiek geen sprake van significante verzwakkingen. Iets wat in andere grote rondes wel aan de orde geweest is. Het hebben van overschot zonder aan te moeten klampen dat is waar het over gaat. Een “veelwinnaar” zal Mollema vermoedelijk nooit worden, maar een stuk of vijf keer per jaar de mooiste bloemen oprapen daar moet de nummer negentien van de wereldranglijst toch toe in staat worden geacht? Hij is in het peloton waarschijnlijk één van de renners die het meeste af kan zien van allemaal en mentaal in staat is om door pijngrenzen heen te gaan. Dat is een kwaliteit, maar het zou mooi zijn als 2015 laat zien dat dergelijke momenten minder nodig zijn en de nagestreefde krachttoename, Mollema wil graag gemiddeld tien á twintig watt per omwenteling meer kunnen trappen, zich gaat uitbetalen. De eerste test is vanaf woensdag 18 februari tijdens de Spaanse Ruta del Sol in Andalusië met twee aankomsten bergop. Daarna gaat het via altijd lastige Tirreno Adriatico, Ronde van het Baskenland naar de klassiekers en uiteraard de Tour de France. Tegen die tijd zullen we al meer weten of het nieuwe elan structureel van aard is.


Theo Sikkema

Over Theo Sikkema

Theo Sikkema (1969) is sportliefhebber in hart en nieren. Woont in de stad Groningen en heeft zijn roots in het Ommeland. Hij volgt de Groninger sport op de voet en is sinds 2002 actief in de sportjournalistiek. Allereerst bij OOG-radio sport en sinds medio 2006 bij RTV Noord als freelancer. Theo is allround, maar heeft een voorliefde voor wielrennen. Hij trapt zelf jaarlijks een slordige 5.000 kilometer weg op de racefiets en heeft af en toe een opvatting over iets wat hij heeft meegemaakt of gezien.